De nieuwe cityring van Kopenhagen
De huidige metroverbinding van Kopenhagen wordt
de komende jaren uitgebreid met een cityring. Volgens planning moet de
ring in 2018 klaar zijn. De ring gaat in twee tunnels onder de stad door
en krijgt 17 onderaardse stations. Twee tunnels, zodat de treinen in
beide richtingen kunnen gaan rijden. De beide tunnels worden elk 15,5 km
lang. Het zal 24 minuten gaan duren om de hele ring rond te rijden bij
een gemiddelde snelheid van 40 km per uur (de stops op de stations
meegerekend).
De kosten zijn begroot op 15 miljard Deense
kronen (iets meer dan 2 miljard Euro).
De werkzaamheden beginnen in 2010 en worden
voorafgegaan door het omleggen van leidingen en bekabelingen.
Gelijktijdig gebruiken archeologen de gelegenheid om opgravingen te
doen.
Stations
De stations worden ontworpen als grote open,
lichte ruimtes met een gemakkelijke toegang vanaf de begane grond en
andersom. De verlichting wordt deels via daglicht geregeld. De 17 nieuwe
stations krijgen een gevarieerd uiterlijk en een onderling verschillende
aanblik door het gebruik van verschillende kleuren en materialen.
De bovengrondse toegangen tot de onderaardse
stations worden aangepast aan het karakter van de stadsomgeving ter
plaatse.
Archeologisch onderzoek
De bouw van de cityring biedt archeologen de
gelegenheid om grootscheeps onderzoek te doen in de ondergrond van
Kopenhagen. Vooral het centrum van de stad kan rekenen op grote
interesse, omdat men verwacht hier vondsten te doen die een nieuw licht
werpen op de geschiedenis van Kopenhagen. Belangstellenden worden in de
gelegenheid gesteld mee te kijken bij het onderzoek op de verschillende
bouwplaatsen. Het onderzoek loopt van 2009 tot en met 2011.
Het eerste kaartje hieronder geeft de planning
van de bouw aan en het tweede kaartje de geplande route van de cityring.
Meer informatie op www.m.dk (ook in het Engels)
Jan Baptist, november 2009